-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48269 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

آيا در قرآن نامي از تابو آمده است؟ لطفاً بيان كنيد.

تابو كلمهاي لاتين و به معناي اسطوره و تقديس برخي چيزها است كه از ديدگاه طرفداران و صاحبان آن اسطوره هيچ گونه نقد و اشكالي بر آنها روا نباشد.(ر.ك: برنامه نرمافزاري هوشيار (فرهنگ لغت انگليسي به فارسي و برعكس).)

گفته شده تابو اساساً كلمهاي پوليتري است و از سال 1886 ميلادي در مباحث تاريخ عقايد و اديان به صورت يك اصطلاح در آمده است.

مراد از اين حكم اصول و مقرراتي است كه به موجب آن بعضي از اعمال يا اشيأ حرام شمرده ميشود. گاهي تابو براي مناسك و شرعيات آيين تونمي بكار ميرود كه اين مراسم بر دو قسم است 1 ـ سلبي يا محرمات، مهمترين مناسك سلبي، كُشتن، خوردن، لمس كردن و حتي نگاه كردن حيوانات يا گياهان يا اشيأ ديگري است كه توتم كلايي محسوب ميشود.

2. ايجابي; و...(براي آگاهي بيشتر ر.ك: تاريخ اديان و مذاهب جهان، مبلغي آباداني، ج 1، ص 161ـ163، انتشارات منطق، قم.)

با توجه به آن چه گذشت ميتوان گفت قرآن كريم هر گونه اسطوره پرنسي و تقديس چيزهاي باطل را ناروا دانسته و تقبيح ميكند به عنوان نمونه:

قرآن كريم، ضمن سرزنش بتپرستان، آنها را از تقليد كوركورانه و تابو قراردادن و تقديس بتها باز ميدارد و دعوت به پرستش خداوند يگانه ميكند; چنان كه ميفرمايد: اَفَرَءَيتُمُ اللّـَتَ والعُزّيَ * ومَنوَةَ الثّالِثَةَ الاُخريَ * اَلَكُمُ الذَّكَرُ ولَهُ الاُنثيَ * تِلكَ اِذًا قِسمَةٌ ضيزيَ * اِن هِيَ اِلاّاَسمأٌ سَمَّيتُموها اَنتُم وءاباؤُكُم ما اَنزَلَ اللّهُ بِها مِن سُلطـَنٍ اِن يَتَّبِعونَ اِلاّالظَّنَّ وما تَهوَي الاَنفُسُ ولَقَد جأَهُم مِن رَبِّهِمُ الهُديَ; (نجم،19ـ23) به من خبر دهيد آيا بتهاي لات و عزي و منات كه سومين آنها است ] دختران خدا هستند[؟! آيا سهم شما پسر است و سهم او دختر در اين صورت اين تقسيمي غير عادلانه است، اينها فقط نامهايي است كه شما و پدرانتان بر آنها گذاشتهايد و هرگز خداوند دليل و حجتي بر آن نازل نكرده، آنان فقط از گمانهاي بياساس و هواي نفس پيروي ميكنند در حالي كه هدايت از سوي پروردگارشان براي آنها آمده است. خلاصه اين كه قرآن كريم با اسطورهپرستي و تقديس اشيأ مختلف مخالف است.(ر.ك: الميزان، علامه طباطبايي;، ج 19، ص 38ـ43، انتشارات اسلامي، قم.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.